Veelgestelde vragen

In deze rubriek vind je antwoord op veel gestelde vragen. We hopen dat ook jouw vraag hiermee beantwoord wordt. Is dat onverhoopt niet het geval, neem dan contact met ons op via [email protected] of telefonisch op 030 – 231 53 14.


Staat jouw vraag er niet tussen?

Je kunt via onderstaande gegevens contact met ons opnemen.

030 - 231 53 14
Tussen 08:00 - 17:00 uur
[email protected]

Bereikbaarheid


Dit verschilt per cursus. Kijk op de cursuspagina of in je mail voor de locatie van jouw cursus.

Ja, al onze cursuslocaties zijn bereikbaar per auto of met het openbaar vervoer.


Corona


Vanaf 1 maart bieden wij zoveel mogelijk lesdagen weer fysiek aan om een optimale cursusbeleving te creëren.

We beseffen dat we daarbij een groter risico nemen dat docenten of cursisten vanwege ziekte en/of quarantaine niet kunnen participeren. Daarvoor zal steeds naar een passende oplossing gezocht worden.

Alleen als je niet in de gelegenheid bent om deel te nemen aan een cursusdag omdat je in quarantaine zit, kun je de cursusdag op een later moment inhalen. Neem contact op met de opleidingscoördinator of stuur een mail naar [email protected] om je deelname uit te stellen.

Alleen als je niet in de gelegenheid bent om deel te nemen aan een cursusdag omdat je in quarantaine zit, kun je de cursusdag zonder extra kosten op een later moment inhalen. Neem contact op met de opleidingscoördinator of stuur een mail naar [email protected] om je deelname uit te stellen.

Het kan natuurlijk gebeuren dat een docent niet in staat is om naar de locatie te komen. Als de docent in quarantaine of isolatie moet, maar niet ziek is, zal de lesdag alsnog online plaatsvinden. Alle deelnemers worden hierover geïnformeerd en krijgen op dat moment alle informatie die nodig is om de cursusdag online te volgen.

Het kan ook zijn dat de docent ziek is en de cursusdag niet kan verzorgen. OSR zal een vervanger voor de docent zoeken of de cursusdag te verplaatsen naar een ander moment. Deelnemers worden hierover individueel geïnformeerd.

Als een deel van de cursisten niet kan deelnemen aan de klassikale cursusdag, is er een kleinere groep die de cursus volgt. Wanneer er drie of minder deelnemers overblijven voor de bijeenkomst op locatie, zal met hen contact worden opgenomen voor een passende oplossing.

In de afgelopen twee jaar is gebleken dat de cursusbeleving niet optimaal is bij een hybride vorm waarbij een deel van de cursisten op locatie zit en een ander deel de opleiding online volgt. Deze vorm biedt OSR daarom niet aan.

Wij houden de informatie vanuit de overheid nauwlettend in de gaten. Mochten de RIVM richtlijnen in de toekomst onverhoopt weer strikter worden, dan zal OSR haar beleid daarop aanpassen.


Cursus, opleiding en training


De cursustijden verschillen per cursus. Op de website en in de digitale leeromgeving vind je altijd de juiste tijden.

Als je een cursus niet volledig volgt, heeft dat effect op het aantal PE-/PO-punten dat je ontvangt voor die cursus. Als je van tevoren wil weten wat de gevolgen zijn voor jouw PE-/PO-punten, neem dan contact met ons op.

Het aantal punten dat je krijgt, staat vermeld bij de betreffende cursus op onze website.

De docenten kun je vinden bij de betreffende cursus op onze website. Hier is vaak ook een cv van een docent of trainer te vinden.

We sturen je het certificaat per e-mail binnen circa twee weken toe.

De cursusprijs is inclusief een uitgebreide lunch. Dit kan afwijken bij cursussen van een halve dag. Twijfel je, neem dan contact met ons op.


Cursusvoorbereiding


Als het nodig is om je voor te bereiden op de cursusdag, krijg je dit tijdig van ons te horen.

Al ons studiemateriaal staat in de digitale leeromgeving waar je een uitnodiging voor krijgt.

Uiteraard kan OSR rekening houden met dieetwensen. Bij je inschrijving kun je je dieetwensen aangeven.

Dit verschilt per cursuslocatie. Ben je mindervalide, geeft dit dan vooraf aan, dan houden we hier rekening mee.

Op vrijwel alle cursuslocaties zijn kolfruimtes beschikbaar. Heb je een ruimte nodig om te kolven? Neem dan vooraf even contact met ons op.


Digitale leeromgeving


Wij maken voor onze digitale leeromgeving gebruik van Canvas. Dit werkt op de meeste computers. Wij bevelen Google Chrome aan als browser voor de beste ervaring. 

De bijbehorende app draait op alle iPhone, IPad en Androidtoestellen van de afgelopen jaren en op laptops van Apple, Microsoft en chromebooks.

Beeldscherm

Onze digitale leeromgeving kan het beste bekeken worden op een computer of laptop met een minimale beeldschermafmeting van 800×600. Wil je de cursus volgen op een kleiner beeldscherm, dan adviseren we je om de app te downloaden.

Besturingssysteem

  • Windows 7 en hoger (gebruikers van Windows 10 moeten de Windows Anniversary Update downloaden om opdrachten in te kunnen leveren)
  • Mac OS X 10.6 en hoger
  • Linux – chrome OS
  • 1GB RAM
  • 2GHz processor
  • Mobiel besturingssysteem
  • iOS 7 en hoger
  • Android 4.2 en hoger

Internetsnelheid

Minimaal 512kbps

Browser

De digitale leeromgeving werkt het beste in Google Chrome. Bij Internet Explorer, Edge en andere browsers doen zich vaker problemen voor.

Download de app ‘Canvas student’ by Instructure  (IOS, Android).

Vul bij ‘Find your school or district’ in: http://osr.instructure.com

Log vervolgens in met je e-mailadres en Canvas-wachtwoord.

Op de inlogpagina kun je klikken op de link ‘wachtwoord vergeten’.

Vul je e-mailadres in en je krijgt een link toegestuurd om zelf een wachtwoord aan te maken.

Lukt dit niet, stuur dan een e-mail naar [email protected]. Binnen een dag helpen we je dan verder.

Wij raden je sterk aan om na de eerste keer inloggen, direct je wachtwoord te wijzigen. Hier kun je zien hoe dat moet.

Nee, in verband met privacy krijg je voor de digitale leeromgeving een andere inlogcode toegestuurd dan je gewend bent te gebruiken bij Mijn OSR. Uiteraard kun je zelf in Canvas je wachtwoord nog veranderen.

Misschien is er iets misgegaan. Stuur een mail naar [email protected] met je vraag, de naam en datum van de cursus en wij zorgen voor een spoedige reactie.

Ja, dat kan. Houd er wel rekening mee dat cursusmateriaal links kan bevatten naar online documentatie.

Alle cursussen blijven nog één jaar na de laatste cursusdag zichtbaar.


Incompany en maatwerk


Ja, iedere cursus uit het open aanbod kunnen wij ook incompany aanbieden. Wij adviseren graag over een mogelijke Incompany cursus voor jouw organisatie. Neem daarvoor contact met ons op via [email protected] of direct via een van de opleidingsmanagers.

Ja, dit is mogelijk. Met een maatwerk opleiding kunnen we de opleiding gezamenlijk ontwikkelen, zodat deze voldoet aan alle wensen. Neem daarvoor contact met ons op.


Inschrijving, betaling en annulering


Nee, het is helaas niet mogelijk om een plaats te reserveren. Wel kunnen we je op de hoogte houden van het aantal plekken dat nog open staat voor een bepaalde opleiding.

In principe sluit de inschrijftermijn vier weken voordat de cursus begint omdat wij op dat moment moeten beslissen of deze door kan gaan. Zodra we dat besluit genomen hebben, krijgt een cursus die doorgaat startgarantie. Vanaf dat moment kun je tot een dag van tevoren inschrijven voor een cursus, mits er nog plaats beschikbaar is.

Je ziet op de website bij de cursus of er nog plaatsen beschikbaar zijn. Als dit er niet veel meer zijn, staat het aantal beschikbare plekken zelfs vermeld bij de cursus.

We sturen niet meteen bij inschrijving een factuur. Dat doen we pas korte tijd voordat de cursus begint. Je dient de factuur vervolgens  binnen veertien dagen na de factuurdatum te betalen.

Dit is helaas niet mogelijk. Je kunt bij omvangrijke leergangen de factuur soms en onder voorwaarden wel in termijnen betalen. Neem daarvoor contact met ons op.

Dit is alleen mogelijk als je dit meer dan vier weken voorafgaand aan de cursus bij ons kenbaar maakt. Voor het verplaatsen buiten onze eigen schuld, rekenen wij € 75,- excl. btw administratiekosten.

Je kunt je deelname annuleren tot vier weken voor aanvang van de cursus. Je betaalt in dat geval 75,- euro excl. btw administratiekosten. Een alternatief is om een collega in jouw plaats te laten gaan, in dat geval hoef je geen administratiekosten te betalen.

Dit is om de kosten te dekken die wij maken voor jouw inschrijving en wijziging daarvan.

Dit is bij leergangen helaas niet mogelijk. Bij andere meerdaagse cursussen is dit afhankelijk van de mogelijkheden. Hieraan zijn dan wel administratiekosten verbonden. Neem even contact met ons op voor de mogelijkheden bij een specifieke cursus.

Voor losse cursussen geldt: OSR biedt een hoge kwaliteit cursussen aan voor een goede prijs. Soms bieden we korting bij speciale acties. Wanneer hiervan sprake is, publiceren wij dit op de website of via social media.


Opleiding branche Personenschade


Als je werkzaam bent als schade-expert in de branche personenschade en je wilt graag ingeschreven worden in het NIVRE-register, moet je naast een afgeronde basisopleiding, ook een vaktechnische opleiding gevolgd hebben. De NIVRE opleiding branche personenschade van OSR is hiervoor erkend.

Je kunt je tot 1 januari 2023 inschrijven voor MZL om na afloop van de opleiding het MZL-instroomprogramma NIVRE expert personenschade te volgen die nodig zijn voor inschrijving als NIVRE Register Expert.

Daarnaast kun je nog steeds MZL blijven volgen als het voor jou als professional niet nodig is om ingeschreven te worden in het NIVRE register. 

Nee, je hoeft de basisopleidingen niet verplicht te hebben afgerond, voor aanvang van de Opleiding Branche personenschade van OSR.

Wanneer jouw diploma (vanaf 1 juli 2023) niet ouder is dan vijf jaar, kun je het MZL-instroomprogramma NIVRE expert personenschade volgen. Na afronding met een voldoende, ontvang je een diploma.

Heb je de leergang middelzwaar letsel gevolgd bij een andere partij dan OSR juridische opleidingen? Dan is het verplicht om een instaptoets te maken, voordat je met het instroomprogramma kunt starten.

In principe ben je flexibel in hoelang je over de opleiding doet. We geven je een studieadvies met ideale planning. Als je deze planning volgt, duurt de opleiding tussen de 12 en 15 maanden.

Je start met de kennispijler die bestaat uit 6 modules e-learning die je als zelfstudie doet en 1 fysieke ochtendcursus AVG. Je bent hier gemiddeld 135 uur mee bezig, afhankelijk van je studietempo.

Daarna volgt de vaardighedenpijler waarbij zelfstudie wordt afgewisseld met klassikale bijeenkomsten. Deze drie vaardighedenpijlers beslaan zo’n 14 tot 28 uur en 7 klassikale bijeenkomsten van een dag.

Je eindigt met de pijler externe deskundigheid. Deze bestaat uit 7 modules waar je zo’n 20 tot 40 uur aan zelfstudie aan moet besteden en nog 10 dagen klassikaal les volgt.

De kennispijler kun je op ieder moment beginnen omdat deze voor het grootste gedeelte uit zelfstudie bestaat. Pas na afronding van ten minste twee kennismodules, mag je deelnemen aan de klassikale trainingen van de vaardighedenpijler. Deze klassikale cursussen vinden op geplande momenten in het jaar plaats. Wanneer je bent ingeschreven voor de opleiding, ontvang je van ons een optimaal studieadvies.

Er zijn geen concrete eisen aan de termijn die je mag nemen om de opleiding branche personenschade te volgen. Bij een normaal studietempo zul je een jaar tot anderhalf jaar over deze opleiding doen, mede afhankelijk van de planning van de verdiepingscursussen die je moet volgen.

Na inschrijving krijg je een adviesplanning van de opleidingscoördinator. Mocht je op een bepaalde datum niet in de gelegenheid zijn om een lesdag te volgen, krijg je een (later) alternatief aangeboden.

Je kunt ook losse modules volgen, maar om ingeschreven te worden als NIVRE Register Expert is het  nodig om uiteindelijk alle modules afgerond te hebben.

Je kunt ook na het volgen van alle losse modules, examen doen. Een diploma krijg je als je het examen met goed gevolg afrondt.

Het examen bestaat uit een kennistoets en een praktijkassessment.

Dat doe je in overleg met de opleidingscoördinator.

Ja, dat kan. We stellen dan een overeenkomst op waarin we overeenkomen dat je het totaalbedrag in drie termijnen kunt betalen. De eerste termijn betaal je voor aanvang van de cursus, de tweede termijn zo’n vier maanden later en de laatste termijn acht maanden na aanvang van de opleiding.

Als je in aanmerking wilt komen om in termijnen te betalen, moet je dit bij je inschrijving in het opmerkingenveld “opmerkingen en overige informatie” vermelden. Vervolgens nemen wij contact met je op voor een betalingsregeling.

De e-learning modules worden volledig digitaal aangeboden, in de digitale leeromgeving Canvas. De leerstof kent diverse leer- en werkvormen om in zelfstudie met de materie aan de slag te gaan. Zo kennen we werkvormen als video, open vragen met feedback, meerkeuze vragen met feedback en toetsing in de vorm van een eindoefening in de modules.

Iedere e-learning module heeft een eindoefening, dit is een verplichte oefening met feedback, waarmee je zelf kunt toetsen of je de leerstof hebt begrepen. Een moderator controleert of alle onderdelen in de modules zijn voltooid.

Hieronder vind je een voorbeeld van een van de video’s en van een van de modules in onze digitale leeromgeving.

Video:

Online leeromgeving:

Hier kun je zien wat de eisen van het NIVRE zijn en in welke modules van de opleiding de eisen aan de orde komen.


STAP-budget


Er is per persoon per jaar een maximaal budget beschikbaar van € 1.000,00 euro. Dit is inclusief BTW. Het is niet mogelijk om dit over twee losse cursussen te verdelen of later in het jaar nog een keer een aanvullende subsidie aan te vragen.

Dan ontvang je, nadat de STAP-aanvraag is goedgekeurd, de restant-factuur van OSR.

Bij inschrijving van een cursus/opleiding geef je in het veld ‘Opmerkingen en extra informatie’ aan dat je STAP-budget aan gaat vragen. Daarnaast plaats je in hetzelfde veld de volgende gegevens: naam, privéadres, inclusief postcode en woonplaats en geboortedatum. Deze gegevens hebben we nodig om een STAP-aanmeldingsbewijs te maken.

Alleen jij als cursist wordt geïnformeerd over het feit dat het STAP-budget wel of niet wordt toegekend. Voor de administratieve afhandeling is het belangrijk dat je OSR hiervan op de hoogte stelt.

Als je alsnog geen STAP-budget krijgt, mag je eenmalig de cursus op een andere datum volgen, zodat je bij de volgende aanvraagtermijn het nog een keer kan proberen. Anders gelden de normale annuleringsvoorwaarden, zoals opgenomen in de algemene voorwaarden van OSR.  

Hierin is aangegeven dat je je deelname tot vier weken voor aanvang van de cursus kan annuleren. Hiervoor betaal je €75,- excl. btw administratiekosten.   


FAQ

De rubriek veelgestelde vragen speelt een belangrijke rol in het beslis- en aankoopproces van een klant of cursist. Een cursustekst is beperkt en kan niet meteen alle vragen beantwoorden. De veel gestelde vragen zijn daarom een aanvulling op de overige informatie op de website.

Praktische zaken

Veel gestelde vragen gaan vaak over praktische zaken zoals de locatie waar de opleiding plaatsvindt, het proces van aanmelden, inschrijven en betalen, de eventueel benodigde voorbereiding en natuurlijk hoe je de PO-punten van de NOvA bijgeschreven krijgt.

Accreditaties en bijbehorende punten zijn een belangrijk aspect voor de erkenning van jouw toegenomen kennis. Daarom vermelden we de punten die we mogen geven altijd expliciet bij iedere cursus. Soms staan bij een cursus verschillende soorten punten vermeld. Dat betekent dat de opleiding geschikt is voor diverse doelgroepen die ieder hun eigen puntensysteem hebben. Staan de door jouw gewenste punten er niet bij? Neem dan contact met ons op zodat we voor je uit kunnen zoeken of we een mogelijkheid zien om ook de door jou gewenste accreditatie te verkrijgen.

Heb je een vraag over de inrichting van de locatie, bv. of er een kolf- of gebedsruimte beschikbaar is, of de locatie toegankelijk is voor mensen met een lichamelijke beperking en/of goed bereikbaar met OV of met de auto? De meest gevraagde informatie staat vermeld bij de omschrijving van onze cursuslocaties en bij je cursus kun je vinden op welke locatie deze plaatsvindt. Kom je er niet uit, dan staat de vraag waarschijnlijk in deze rubriek met veel gestelde vragen. Geeft ook deze pagina nog geen antwoord op je vraag, dan kun je deze stellen via [email protected] of telefonisch op 030 – 231 53 14.

Studiemateriaal

Naast vragen over de locaties, ontvangen wij veel vragen over het studiemateriaal. Het inhoudelijke antwoord hierop is voor iedere cursus anders omdat het verstrekte materiaal bij een specifieke cursus ontwikkeld wordt. Ook is de rol van het studiemateriaal niet altijd dezelfde. Soms geven we extra achtergrondinformatie die interessant is als naslagwerk, een andere keer vormt het materiaal een noodzakelijke voorbereiding op de cursusdag. Uiteraard vermelden we zoveel mogelijk bij iedere cursus waar het bijbehorende studiemateriaal precies voor bedoeld is.

Het studiemateriaal verspreiden wij via onze digitale leeromgeving Canvas. Bij een enkele korte cursus kan het ook zijn dat we je een bestand mailen dat je kunt gebruiken voor, tijdens of na de cursus.

Incompany

In de veelgestelde vragen, ook wel FAQ’s genoemd naar het Engelstalige Frequently Asked Questions, worden ook vragen beantwoord over maatwerk en incompany cursussen. Iedere cursus of training die OSR aanbiedt op de website, kan ook incompany gegeven worden. Dit kan al aantrekkelijk zijn vanaf 5 personen omdat je bij een maatwerk cursus veel invloed hebt op de inhoud van de cursus.

Een in-company cursus of maatwerk traject wordt altijd vooraf gegaan door een uitgebreide intake waarin we precies willen weten wat de ontwikkel- of leerbehoefte van jouw afdeling of organisatie is. Daarna volgt een offerte waarin we alles vastleggen van de inhoud van het programma,  leerresultaten en docent tot de locatie waarop we de opleiding zullen verzorgen. Al jouw individuele vragen worden daarin meegenomen. Omdat we echt antwoord op jouw vraag willen geven, staan hierboven weinig vragen over incompany en maatwerk vermeld. Uiteraard mag je ons altijd bellen op 030 – 231 53 14 of mailen via [email protected] als je toch een vraag over maatwerk mogelijkheden hebt.