Hoe ga jij als advocaat of jurist om met grensoverschrijdend en agressief gedrag van cliënten?
De dienstverlenende sector krijgt steeds meer te maken met cliënten en klanten die grensoverschrijdend en agressief gedrag vertonen. Deze ontwikkeling is bijvoorbeeld ook merkbaar binnen de juridische dienstverlening, zoals de advocatuur.
Dit kwam duidelijk naar voren uit onderzoek dat I&O Research in opdracht van de Nederlandse Orde van Advocaten (NOvA) deed naar vormen van agressie bij advocaten. De belangrijkste uitkomst van het onderzoek is dat de helft van de Nederlandse advocaten het afgelopen jaar agressie meemaakte. Vier op de tien advocaten maakte zelfs meerdere incidenten mee. In de meeste gevallen ging het om verbale agressie, maar ook intimidatie, bedreiging en zelfs fysieke agressie komt voor.
Naar aanleiding van dit onderzoek is dit trainingsprogramma ontwikkeld. Deze training biedt advocaten en juristen praktische handvatten en tips om hun weerbaarheid in het omgaan met ongewenst gedrag en agressie te verhogen. Tijdens deze training leer je hoe je om kunt gaan met cliënten die: té mondig zijn, drammen, intimideren, een kort lontje hebben, flippen, het onaangenaam persoonlijk maken of agressief gedrag vertonen.
Let op: deze training is een pilot en heeft daarom een eenmalige gereduceerde introductieprijs
Wat is de doelgroep?
De training omgaan met grensoverschrijdend en agressief gedrag is ontwikkeld voor advocaten en juristen die te maken hebben of te maken hebben gehad met veeleisende en grensoverschrijdende cliënten en willen leren hoe zij hiermee om moeten gaan.
Deze training is ook heel interessant als een incompany. Wil jij met jouw hele team, afdeling of organisatie deze training volgen? Neem dan contact met ons op!
Wat is de cursusvorm?
Deze training bestaat uit twee face to face bijeenkomsten van elk 4 uur.
Wie is de docent?
Wat leer je tijdens de training omgaan met grensoverschrijdend en ander ongewenst gedrag?
- Kennis van de verschillende vormen van grensoverschrijdend gedrag en agressie;
- Het kunnen toepassen van de-escalerende vaardigheden in het omgaan met deze vormen van grensoverschrijdend gedrag en agressie (strijd negeren, contact maken, actief luisteren, confronteren, afronden);
- Het kunnen toepassen van communicatieve vaardigheden (luisteren onder druk, helder communiceren) om de controle over situatie te behouden;
- De eigen stressreacties kunnen herkennen en onder controle krijgen (zelfcontrole);
- In staat zijn grenzen ten aanzien van grensoverschrijdend gedrag en agressie te bepalen en op een assertieve wijze aan te geven;
- Het vroegtijdig leren signaleren van dreigende agressie en preventief handelen.
Wat ontvang je na afronding van de training?
Deze training is door de NOvA erkend en levert advocaten 8 NJ (PO) punten op.