Communicatie, bewustwording en empathie in de praktijk
Als professional in de personenschaderegeling heb je te maken met mensen die anders denken, communiceren of handelen dan jij. Dit kan leiden tot een storing in de communicatie en vertraging in het dossier. Een dergelijke storing kan voortkomen uit een cultuurverschil. Dit betekent niet altijd een verschil in cultuur in de klassieke zin van het woord (landencultuur); cultuur betreft namelijk het geheel van waarden, normen, gewoonten, overtuigingen, kennis en gebruiken die gedeeld worden door een groep mensen. In deze training draait het om het herkennen van jouw eigen referentiekader en het ontwikkelen van vaardigheden om te blijven aansluiten bij de ander, ongeacht de culturele verschillen die je ervaart. We behandelen het begrip 'cultuur' in brede zin om op die manier bewustwording te creëren over hoe (onbewuste) vooroordelen, stereotypen en aannames jouw waarnemening in communicatie kunnen beïnvloeden. Je leert hoe je hierin bewustere keuzes kunt maken en hoe je regie houdt in gesprekken waarin misverstanden of spanningen ontstaan. Dit doen we met praktische oefeningen, interactie en reflectie. Geen aanbevelingen over verschillende (landen)culturen, maar een verdieping op bewustwording en gedrag in situaties waarin cultuurverschillen van invloed zijn op de communicatie.
Wat is de doelgroep?
Deze cursus sluit aan bij deelnemers werkzaam in de personenschadebranche die sterker willen worden in communicatie in complexe en/of gevoelige situaties.
Bijvoorbeeld voor:
Wat is de cursusvorm?
Een actieve, praktijkgerichte cursusdag waarin je aan de slag gaat met:
Er worden verschillende situaties uit de praktijk geoefend met een acteur.
Wie is de docent?
Ivo Bruinsma
Henriëtte Rietman
Deze docenten worden in afwisseling ingezet voor de cursus Omgaan met cultuurverschillen.
Wat leer je?
Na de training:
- Kun je meningen van feiten onderscheiden
- Ben je in staat om de communicatiekenmerken van een cultuur te observeren en te benoemen
- Ben je in staat om je te verplaatsen in de ander en deze persoon te begrijpen
- Kun je persoonlijke actiepunten vaststellen wanneer je een gesprek hebt met iemand uit een andere cultuur
Wat ontvang je na afronding van de training?
Een bewijs van deelname.