Training constructief omgaan met emoties in de personenschaderegeling**

NiveauVerdiepingsniveau
Training constructief omgaan met emoties in de personenschaderegeling** Emotionele reacties van slachtoffers: hoe kun je op een constructieve manier blijven communiceren?


Startdatum:


Informeer mij

6

Krijg inzicht in de emoties na een trauma

Letsel ontstaat onverwachts en beïnvloedt, vaak ingrijpend, het leven van het slachtoffer. Tijdens deze training krijg je inzicht in de emotionele reacties die slachtoffers kunnen hebben na het oplopen van een trauma, bij chronische pijn en/of blijvend letsel. Daarnaast krijg je inzicht in de soms emotionele of blokkerende boodschap voor het slachtoffer en leer je hoe je hier op een effectieve manier mee om kunt gaan. Ook word je je bewust van je eigen emoties. Hoe ga je hiermee om? Hoe kun je op een constructieve manier blijven communiceren zonder dat dit de schadeafwikkeling negatief beïnvloedt?

Wanneer iemand letsel oploopt kan dit een grote impact hebben op het leven van het slachtoffer. Deze impact dringt meestal, soms na een lange herstelperiode, langzaam door. Hoe iemand met de gevolgen van letsel omgaat, verschilt per slachtoffer. Echter, na een ingrijpende gebeurtenis kunnen emoties een grote rol spelen tijdens de schadeafwikkeling. Als je je onvoldoende bewust bent van de emoties van het slachtoffer, kunnen deze emoties een negatief effect hebben op de schadeafhandeling.

Wat is de doelgroep?

De training constructief omgaan met emoties in de personenschaderegeling is interessant voor letselschadeadvocaten, belangenbehartigers, letselschade-experts en letselschadebehandelaars bij aansprakelijkheids- of rechtsbijstandsverzekeraars, schaderegelings- of expertisebureaus.

Wat is de cursusvorm?

De training bestaat uit een interactieve sessie van een dag waarin de docent je leert wat de impact is van letsel op de manier van communiceren van iemand. Door middel van rollenspellen leer je hoe je hiermee omgaat in een gesprek en bij de schadeafwikkeling.

Je oefent met persoonlijke casuïstiek. Je zet de eerder geleerde theorie om in gespreksvaardigheden die passen bij de personenschadebehandelaar en -regelaar.

Met behulp van praktijkvoorbeelden worden communicatieve vaardigheden passend bij de situatie en de persoon geoefend.

Je oefent met:

  • reflecteren;
  • grens stellen;
  • doorvragen;
  • uitleggen.

Wie is de docent?

Miranda Vanbrabant

Wat leer je tijdens de training constructief omgaan met emoties in de personenschaderegeling?

Na afloop van de cursus:

  • kun je uitleggen waarom mensen op een bepaalde manier reageren;
  • kun je volgens het geleerde communicatiemodel omgaan met emoties van het slachtoffer en van jezelf;
  • kun je het geleerde toepassen en op een respectvolle en effectieve manier communiceren;
  • ga je in een gesprek met een slachtoffer over naar een volgende communicatiestap van het geleerde communicatiemodel wanneer dit effectief is voor de schadeafhandeling.

Welke voorkennis en ervaring heb je nodig?

Voor het volgen van deze training heb je ervaring met behandeling van personenschadezaken nodig.

Wat ontvang je na afronding van de training?

  • Bewijs van deelname

Inhoud

 

    • Emotieleer

 

    • Emotiemanagement

 

    • Verloop van aanvaarding van blijvend letsel

 

    • Omgaan met chronische klachten

 

    • Impact van trauma

 

    • Communicatiemodel van Thomas Gordon

 

 

Werkwijze:

Interactieve bijeenkomst, met rollenspellen

Materiaal

Je ontvangt vooraf een intake. Door deze in te vullen bereid je je voor op deze bijeenkomst. Daarnaast ontvang je een digitale reader.

Opleidingen Incompany

Al onze cursussen zijn ook incompany beschikbaar. Kijk hier voor meer informatie.

Hulp nodig?

Bel ons en wij helpen je graag.

Ellen Blonk
030 231 53 14
[email protected]
Deel deze pagina